RPH



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran                     : Bahasa Malaysia
Kelas                                   : Tahun 1 Adil
Tarikh                                  : 14 April 2013
Masa                                   : 08.00-09.00 Pagi (Masa : 60 Minit)
Bidang        Pelajaran/          : Keluarga
Tajuk                                   : Saudara-Mara Huda
FOKUS UTAMA :
STANDARD KANDUNGAN :
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa,iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
STANDARD PEMBELAJARAN :
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut, dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan betul dan tepat.
FOKUS SAMPINGAN :
STANDARD KANDUNGAN :
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
STANDARD PEMBELAJARAN :
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata,diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
 OBJEKTIF : (Pd akhir p/p  murid-murid dapat )
1.  Memahami dan menyebut perkataan  yang mengandungi suku kata terbuka.
2.  Memahami perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding,digraph dan konsonan bergabung.

Hasil Pembelajaran                  : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid-murid dapat:
A:        Menguasai isi kandungan pelajaran
* Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa,iaitu abjad, suku kata,
   perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
* Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
   dengan sebutan yang betul.
B:        Membina kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir
·         Mengelaskan perkataan mengikut maksudnya
·         Berkomunikasi
·         Mengguna dan mengendalikan bahan dengan betul
·         Membandingkan dan  Membezakan

C:        Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
Minat dan bersifat ingin tahu tentang alam keluarga.
Mensyukuri nikmat dan hubungan kekeluargaan yang dikurniakan Tuhan.
Konsep/prinsip/hukum/teori:  
            Mempelajari tentang suku kata terbuka dan tertutup
a.       Mengaplikasi pengetahuan tentang  perkataan
b.      Mengenalpasti perkataan berdasarkan  gambar.
c.       Mengenalpasti  ayat mudah berdasarkan gambar.

Bahan,peralatan,sumber:
Bahan maujud, lampiran, lembaran kerja, Slaid powerpoint
Langkah berjaga-jaga:
Sentiasa memastikan setiap bahan dan aktiviti dijalankan di bawah  pengawasan yang menjamin keselamatan  proses pengajaran &  pembelajaran.
Pengetahuan sedia ada:
 Murid mempunyai;
Pengetahuan tentang keluarga terdekat
Pengetahuan tentang  gelaran saudara-mara
Pemahaman Bahasa Malaysia
           

Aktiviti Pengajaran
Dan Pembelajaran
Catatan
Fasa
Isi Kandungan
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid

Permulaan/
Mencungkil idea
(10 Minit)
Pengetahuan tentang keluarga -Saudara-mara yang dikenali.


(1)Guru bertanya kepada  murid

- Contoh soalan: 
Siapakah saudara-mara yang kamu tahu?

(2)Guru membimbing murid membaca perkataan dengan betul
- Nyatakan gelaran yang saya lekatkan pada papan tulis ini ?
- Murid menjawab soalan
Cth :datuk,nenek,pak cik,mak cik,sepupu





Jawapan murid :
Cth Jawapan murid:
Datuk, nenek, pak cik,mak cik,sepupu

Strategi /teknik:Penyoalan seluruh kelas
KBBT: Meramal,berfikir

Sumber pengajaran:
Kad perkataan,carta,kad gambar
Penstukturan idea/semula
(20 minit)
Perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup yang berkaitan dengan tajuk.
Tajuk : Saudara-mara Huda.
Guru mengajukan persoalan;
- Contoh soalan:
Berdasarkan pemerhatian kamu,  nyatakan keluarga yang dilihat.
Perkaitan hubungan.

- Guru menyoal murid:

Yang manakah perkataan suku kata terbuka dan tertutup?


- Guru mempamerkan slaid powerpoint dan membimbing murid meneka,menyebut dan mengeja perkataan.
-Murid melihat gambar dan menyebut apa yang dilihat.

Jawapan murid :
Cth:
Nenek, datuk,pakcik,mak cik,sepupu

Menyatakan warna objek.
Jawapan murid:
Cth :
Suku kata terbuka –
Sepupu

Suku  kata tertutup-
Datuk ,nenek,mak cik,pak cik




-          Murid menyebut dan mengeja.

Strategi/Teknik:
Pemerhatian


Sumber pengajaran:
Slaid Powerpoint (Lampiran 1).



Sikap saintifik dan nilai murni:
Minat dan bersifat ingin tahu tentang saudara-mara dan perkataan.






Aplikasi Idea
(20 Minit)
Membina ayat mudah berdasarkan gambar.
-  Murid dan guru bersoaljawab tentang gambar.







-          Guru mengedarkan lembaran kerja dan membimbing
murid.
-  Murid menyatakan ayat mudah berdasarkan pengetahuan yang ada perkaitan dengan gambar.
Jawapan murid :
(1)Datuk sedang membaca buku cerita untuk kami.
(2)Saya dan sepupu saya sedang melihat album keluarga.

-          Murid menjawab lembaran kerja

Contoh latihan:
(1)Berdasarkan gambar ,susun huruf dan tulis.

(2)Membuat ayat mudah .
Strategi/Teknik :
KBBT -
Mengelas,
Soal jawab dan perbincangan.








Sumber pengajaran:
Lembaran kerja

Sikap saintifik dan nilai murni:
Mensyukuri nikmat dan hubungan kekeluargaan yang dikurniakan Tuhan.
Refleksi/Penutup
(10 Minit)
Kepentingan warna dalam  Kehidupan

Pemerhatian melalui gambar,  TMK, penulisan atau lisan.
-          Guru menyuruh murid menyatakan kepentingan hubungan kekeluargaan.

-          Guru menayangkan slaid powerpoint dan meminta murid menyatakan  keadaan dalam gambar dan menyatakan semula perkataan / gelaran yang dipelajari.
 -  Murid menyatakan kepentingan keluarga dalam kehidupan.
Contoh: Berkongsi kasih -sayang.


-  Murid menyatakan perkataan dengan betul mengikut panduan guru.
Strategi:
Penyoalan seluruh kelas
KBBT:Membuat kesimpulan


Sumber pengajaran:
Lampiran 1,Slaid pp






Rancangan Pengajaran Harian
Bahasa Melayu Tahun 2

Tarikh : 1 April 2013 (Isnin)
Masa : 9.00 – 9.30 pagi
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : Tahun 2 Amanah 
Bilangan Murid 18 orang
Tajuk : Bahasa Kita
Tema : Saya Anak Malaysia
FOKUS UTAMA
Standard Kandungan : 5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
Standard Pembelajaran : 2.6.1 Membaca pelbagai bahan kreatif yang sesuai untuk       menambah kosa kata dan meningkatkan kelancaran          bacaan.
FOKUS SAMPINGAN
Standard Kandungan : 2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat   daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
Standard Pembelajaran : 2.5.1 Membaca dan memahami bahan grafik yang mempunyai perkataan dengan betul.
OBJEKTIF : Pada akhir pembelajaran ini, murid-murid akan dapat :
Sekurang-kurangnya 15 orang murid dapat menyebut dan membaca ayat pendek.
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : Sudah kenal suku kata mudah
KEMAHIRAN BERFIKIR : Menjana idea. Menhubung kait
PENGISIAN KURIKULUM : i. Ilmu: Kajian Tempatan
                                             ii. Nilai: Kerjasama, Hormat-menghormati
PENERAPAN NILAI : Rajin, Patriotik, Rasional,Kerjasama, Hormat
KBT : Kreativiti dan Inovasi , Belajar Cara Belajar – bacaan intense
SISTEM  BAHASA : Tatabahasa: Kata nama khas
BBM : Teks bacaan, kad gambar, lembaran kerja
PENGGABUNGJALINAN : Interpersonal, Muzik, Intrapersonal




     Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran

Langkah/Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid
Catatan
Set Induksi
(5 minit)
Nilai
Rasional

Kemahiran berfikir:
Menghubung kait
Menjana idea

Kecerdasan pelbagai:
Verballinguistik  
(memberi
pendapat)
muzik
1. Guru mamasang lagu Mari membaca.

2. Guru menceritakan
faedah membaca kepada murid.

Murid dan guru
menyanyi bersama.

Bahan bantu
Mengajar
Radio
CD lagu
2. Perkem-
bangan
Langkah 1
(10 minit)






















Kemahiran Bahasa kemahiran bertutur
kemahiran mendengar
kemahiran membaca
Teknik
bacaan kuat
Kecerdasan Pelbagai: verbal linguistik



Kajian masa depan:
Meramal kesudahan cerita
Nilai: kerjasama
Murid secara individu
diminta membaca kad
bacaan tersebut di
hadapan kelas.
perkataan pada gambar pakaian yang  sesuai.


Murid mengikut guru mengeja suku kata pada kad bacaan.


Bahan Bantuan:
Kad bacaan suku kata

Langkah 2
(5 minit)

Kemahiran Bahasa

kemahiran
mendengar

kemahiran bertutur

kemahiran
membaca

Nilai :

Tolong menolong

1. Setelah murid dapat mengeja suku kata
tersebut, guru
memberikan kad bacaan
yang mengandungi suku
kata baru kepada murid.
1. Murid diminta membaca
kad suku kata tersebut
secara senyap selama
beberapa minit.

2. Seorang demi seorang
murid akan bangun
membaca kad bacaan
masing-masing secara
kuat.

 BBM:
Kad bacaan suku kata
Bu Ku
Ka Ki
Ku Ku
La Lu
Ci Ku

Langkah 3
(5 minit)

Kontekstual

mengaitkan dengan
kehidupan dan amalan
harian

Kecerdasan Pelbagai :

intrapersonal
Berdasarkan kad bacaan tersebut murid diminta membina satu perkatan baru dari kad suku kata tersebut.

Siapa paling banyak
dapat membina perkataan
dari kad bacaan tersebut
akan diberi hadiah.

Penutup
(5 minit)
Kecerdasan Pelbagai

Intrapersonal
muzik

Strategi:

Konseptual

Nilai:

Kerjasama
Guru merumuskan isi
pelajaran dengan
mengaitkan kepentingan
membaca dalam
kehidupan.
1. Murid diminta sentiasa
belajar untuk membaca.

2. Murid sekali lagi
menyanyikan lagu “Mari
membaca” bersama guru.

·  Kognitif
·  Sosioemosi









2 comments:

  1. Assalamualaikum, maklumat yang berfaedah kepada kita semua pendidik.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Walaikumsalam, terima kasih atas komen cikgu.

    ReplyDelete